Decyzja Wojewody Warmińsko-Mazurskiego o wydaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) otwiera nowy rozdział w historii infrastruktury drogowej północno-wschodniej Polski. Projekt rozbudowy obwodnicy Giżycka, jednej z kluczowych tras w regionie, doczekał się formalnego startu. Wkrótce wykonawca – firma Unibep z Bielska Podlaskiego – przejmie plac budowy i rozpocznie prace, które mają zakończyć się w drugim kwartale 2027 roku.
Nowa jakość na mazurskich drogach
Inwestycja dotyczy modernizacji odcinka drogi krajowej nr 59, który odgrywa istotną rolę komunikacyjną, szczególnie w sezonie turystycznym, gdy tysiące kierowców przemierzają Mazury. Przedmiotem projektu jest rozbudowa 1,5-kilometrowego fragmentu istniejącej obwodnicy Giżycka – od ronda na skrzyżowaniu z ulicą Świderską do granic miejscowości Wilkasy.
Nowy odcinek drogi powstanie w standardzie klasy GP (główna przyspieszona), z dwoma pasami ruchu w każdą stronę (2x2), i nośnością do 11,5 tony na oś. Taki przekrój nie tylko zwiększy przepustowość, ale umożliwi płynniejsze i bezpieczniejsze podróże, co jest szczególnie ważne na trasach o rosnącym natężeniu ruchu.
Co powstanie w ramach projektu?
Zakres robót jest szeroki i obejmuje znacznie więcej niż tylko poszerzenie jezdni. Planowana jest budowa mostu nad kanałem Łuczańskim – jednego z kluczowych elementów komunikacyjnych w mieście – oraz wiaduktu, który zminimalizuje kolizje na skrzyżowaniach. Powstaną także drogi serwisowe dla terenów przylegających do obwodnicy, nowe skrzyżowania, chodniki, a także ciągi pieszo-rowerowe, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo nie tylko kierowców, ale również pieszych i rowerzystów.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Jak wynika z danych Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020/2021, przez DK59 w Giżycku przejeżdża średnio 15 373 pojazdów dziennie. Tak duże natężenie ruchu wymaga odpowiedniej infrastruktury, dlatego jednym z głównych celów inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa – zarówno dla kierujących pojazdami, jak i dla niechronionych uczestników ruchu.
Rozbudowa ma też aspekt środowiskowy. Poprawa przepustowości i ograniczenie korków przełoży się na redukcję emisji spalin i poziomu hałasu. Dzięki nowej organizacji ruchu i lepszym warunkom drogowym można spodziewać się zmniejszenia liczby kolizji i wypadków.
Inwestycja z myślą o przyszłości
Władze samorządowe oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreślają, że inwestycja jest częścią długofalowej strategii rozwoju infrastruktury transportowej w regionie. Giżycko, będące popularnym kierunkiem zarówno dla turystów, jak i inwestorów, zyska na lepszym skomunikowaniu z resztą kraju, co może przełożyć się na rozwój gospodarczy i wzrost atrakcyjności lokalnego rynku pracy.
Umowę na realizację projektu podpisano z firmą Unibep w listopadzie 2023 roku. Koszt realizacji inwestycji to 122 mln zł, a jej finansowanie pochodzi z budżetu państwa.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!